O Canada

2 oktober 2016 - Guelph, Canada

Inmiddels is mijn laatste update al weer twee weken geleden, en ondertussen zit ik al een maand hier in Canada. Met de lessen in volle gang is elke dag een drukke dag. Ik denk dat ik daarom wel weer een leuk verhaaltje in elkaar kan breien over de afgelopen twee weken.

De maandag na het kanoën begon als een vrij normale lesdag, alhoewel ik hier wel iets chaotischer ben dan thuis en dus vaker iets vergeet of minder vroeg ergens ben dan normaal. Na mijn les moest ik nog een boek gaan kopen. Veel te duur voor wat het uiteindelijk was, maar goed, ik verkoop het boek naderhand wel (hoop ik..). ’s Avonds op de campus een pitabroodje gegeten, en daarna was het Canadian Culture Night voor de internationale studenten. Onder het genot van Canadese lekkernijen quizvragen beantwoord over Canada. Helaas lukte het ons niet om het Canadese volkslied af te maken:

O Canada!
Our home and native land!
True patriot love in all thy sons command.
With glowing hearts we see thee rise,
The True ______ strong and free!
From far and wide..

Wij dachten, daar zal vast wel iets van “spirit” moeten staan, maar nee het was ‘The True North strong’; had ik moeten weten aangezien ik een trui heb gekocht waar het gewoon letterlijk op staat.. Uiteindelijk hadden we een van de rondes wel gewonnen, met als prijs een tag voor aan je koffer met daarop de Canadese vlag.

De rest van de lesweek was eigenlijk niet heel bijzonder. Natuurlijk wel wat leuke dingen meegemaakt, maar als ik die allemaal moet gaan vertellen, zijn jullie overmorgen nog bezig met lezen.. Daarom dat ik nu verderga op vrijdag. Na mijn eerste quiz afgerond te hebben met 8/10 was het tijd om even wat anders te doen dan alleen maar leren. Eerst zijn we hoofdbandjes wezen maken voor de Homecoming game die de volgende dag plaats ging vinden, en daarna was er een activiteit met het LINK programma, inclusief gratis hapjes, yes!! Het was vandaag wel ineens een stuk kouder dan de dagen hiervoor. Voor het eerst weer een trui aangehad.

De hele zaterdag stond in het teken van de Homecoming game. Om 10 uur ’s ochtends begonnen de leuke activiteiten al, en konden we na wat gratis pannenkoeken ons gezicht laten schminken. Leuk joh, dat de kleuren van UoG rood, geel/goud en zwart zijn, en je dus de Duitse vlag op je wang krijgt.. Maar ach, wij konden de grap er wel van inzien. Om 13:00 begon de wedstrijd. Het was leuk om zo’n High School Musical achtig evenement mee te maken, compleet met cheerleaders en al. Wel vonden we de wedstrijd een beetje lang duren; er waren vier speelkwartieren van 15 minuten maar elke keer na zo’n 20 seconden werd de tijd stilgezet (vraag me niet waarom want ik snapte niks van de regels van American/Canadian football). Uiteindelijk duurde de wedstrijd dus tot 16:30. Het was maar goed dat de zon scheen de hele dag, zodat er toch nog iets was wat ons vrolijk hield na de dikke nederlaag.. ’s Avonds waren we van plan om Downtown te gaan, maar dat hebben we niet meer gehaald; een aantal van ons waren al vroegtijdig gestrand op het zatteland.

De volgende dag niet uitgeslapen, maar gewoon weer op tijd opgestaan. Moest nog even wat voor school doen en natuurlijk ook even skypen met het thuisfront. Daarna had ik mijn eerste voetbalwedstrijd. Helaas waren er niet genoeg mensen om de wedstrijd officieel door te laten gaan, dus toen maar gewoon voor de leuk een beetje gespeeld. Had 1 keer gescoord, maar dat was niet genoeg om ons te laten winnen, aangezien we al zo’n 20 doelpunten tegen hadden.. ’s Avonds Domino’s pizza besteld (jup.. pizza nummer 6) en vervolgens samen met de gang de deuren geschilderd. Het was even lastig om iets te verzinnen wat we allemaal leuk vonden, maar uiteindelijk wel iets moois gemaakt.

De volgende dag was het maandag, wat dus weer het begin was van een volle lesweek. Ik keek er een beetje tegenop; de drukke dagen zijn best vermoeiend. Gelukkig was ik na vandaag eindelijk weer bijgewerkt met al het huiswerk wat ik moest doen, daar was ik al drie weken naartoe aan het werken!

Dinsdag was ik zo moe dat ik maar besloten had om in de middag even op bed te gaan liggen. Ik had eigenlijk nergens zin in, behalve in een dropje.. Maarja, die heb ik hier niet. Het feit dat ik verschrikkelijk slecht ben in kiezen, maakte het er vandaag ook niet makkelijker op.. Wil ik op deze gang blijven wonen, waar ik me eigenlijk wel goed thuis voel, of wil ik in de lege kamer op de gang waar mijn vrienden wonen intrekken? Daar moet ik nog even goed over nadenken. ’s Avonds pizza nummer 7 op (het was gratis, oké..), maar ik denk dat ik nu wel weer even genoeg pizza op heb voor de komende tijd..

De rest van de week verliep eigenlijk vrij normaal, inclusief het eten dat ook weer ‘gewoon gezond’ genoemd kon worden, gelukkig! Vrijdag de knoop doorgehakt om toch maar te gaan verhuizen naar de andere kamer. ’s Middags bezig geweest met het regelwerk. ’s Avonds had Shelby R., onze RA, een Escape room in elkaar gezet voor Leadership House. Dat was opzich wel een leuke afsluiter van mijn verblijf in dit huis. ’s Avonds nog even wezen pingpongen met Shaivee, die het wel heel jammer vindt dat ik ga..

Zaterdag ochtend stond in het teken van verhuizen. Wel komisch dat ik precies één maand na aankomst weer wissel van kamer. Na tig keer trappen op en af te zijn gelopen vanuit het ene gebouw naar het andere, ben ik rond lunchtijd eindelijk gesetteld. Gelukkig had Ciara me geholpen met overhuizen, scheelde toch weer wat sjouwwerk. Meteen gezorgd dat mijn kamer er weer uitzag zoals ik wilde, om gelijk dat thuisgevoel weer te kunnen creëren. De kamer die ik nu heb is eigenlijk precies hetzelfde als mijn oude kamer, maar dan in spiegelbeeld. De gang is wel iets groter, 8 mensen in plaats van 5. Ik woon nu op dezelfde gang als Janine, Shelby en Rhi. Amiya en Ciara wonen ook op dezelfde verdieping in “International House”, maar dan een andere gang. Dit is wel leuk want nu kunnen we op elk moment van de dag naar elkaar toe lopen.

’s Middags even aan school gewerkt en om 16:00 vertrok de bus naar TORONTO! Ik was erg enthousiast om daar eindelijk naartoe te gaan. Er was een kunstfestival genaamd Nuit Blanche, en het leek ons wel leuk om dat mee te maken. Het evenement is eigenlijk een beetje hetzelfde als Glow in Eindhoven, voor de mensen die dat kennen; kunstwerken door heel de stad verspreid. Om 18:00 kwamen we aan in Toronto. Daar moesten we Rhi nog even zoeken, want die kwam ergens anders vandaan dan wij. Uiteindelijk hadden we elkaar gevonden en konden we met zijn vieren op zoek naar eten. Na even rondgekeken te hebben, hadden we voor het restaurant Loose Moose gekozen, waar ik een heerlijke hamburger op had. Daarna de hele avond door de stad gewandeld. Het is zo groot! Volgens mij hebben we echt nog maar een heel klein stukje gezien. De gebouwen zijn ook heel mooi! Jammer genoeg was het een beetje mistig, dus we konden de top van de CN Tower niet echt goed zien, maar het was in ieder geval al heel gaaf om er een keer geweest te zijn. Ben blij dat ik er binnenkort weer heenga, dan met Anne en Teun!!

Na terugkomst om 2 uur ’s nachts was het tijd voor mijn eerste nacht in mijn nieuwe kamer. Goed geslapen, dus dat is helemaal prima! Vandaag wilden we eigenlijk naar een safaripark gaan, maar aangezien ik volgende week 2 midterms en een due date voor een opdracht heb, leek het me iets verstandiger om daar mee bezig te gaan vandaag. Oma stuurde me al een berichtje, “vergeet je studie niet”. Natuurlijk doe ik dat niet oma! Het is hier nu net na de middag, dus gelukkig kan ik de rest van de dag nog even hard aan de slag voordat de drukte van volgende week weer begint.

Groetjes vanuit Canada, waar de herfst nu echt begonnen is!

Jesse

P.S. Er zijn ook weer wat foto’s en video’s geüpload!

1. Truus v.d.Sande:
    2 oktober 2016
    Weer een leuk verhaal,best druk allemaal!!❤️
  2. Henk ria van riel:
    2 oktober 2016
    Geweldig Jesse het is weer een mooi verhaal geworden. je geniet er wel van zo te lezen. ga zo verder met genieten en wij wachten weer op je volgend verhaal groetjes en veel knuffels van opa en oma xxxxxxx
  3. Marlies:
    2 oktober 2016
    Druk druk druk....maar ja...snap t wel.. Haal eruit wat er in zit....Groot gelijk.... Geniet ervan en maak mooie herinneringen
  4. Anne:
    2 oktober 2016
    Jaaaaa! Hoe vet! Alvast een voorproefje op Toronto! Over 3 weken komen wij ook eens even kijken hoe het er daar aan toe gaat.. maar aan de foto's te zien hoeven we ons geen zorgen te maken! Geniet van de komende weken en tot snel! P.s. Dropjes zal ik meenemen haha
  5. Michelle:
    3 oktober 2016
    Leuke verhalen Jesse! Geniet ervan in Canada. Naar de top van de cn tower is een aanrader trouwens. Mooi uitzicht over Toronto en vergeet ook niet om op het glas te gaan staan, kijk je recht naar beneden!