Food, Beverage, and Cost Controls

16 oktober 2016 - Guelph, Canada

Hoihoi! Daar ben ik weer met een update :). We zijn alweer bijna halverwege het semester. Dat betekent helaas midterm tijd.. Gelukkig toch nog een gaatje in mijn drukke schema kunnen vinden om even een verhaaltje te schrijven voor het thuisfront over de afgelopen twee weken, waarin food, beverages en costs prominent aanwezig waren. Toepasselijke titel van mijn blog wel, aangezien dit eigenlijk gewoon de naam is van een van de vakken die ik hier volg.. Let’s get started.

De maandag na het weekend van Nuit Blanche was weer een gewone lesdag. ’s Avonds had ik mezelf een lekker diner getrakteerd op de campus. Een heerlijke gepofte aardappel met een goede steak en een verse salade was de 21 dollar wel waard.

De volgende dag zou ook een normale lesdag moeten worden. Echter, toen ik me klaar ging maken had ik blijkbaar besloten de chaotische broek aan te trekken, want mijn planning voor vandaag liep een beetje in de soep. Het was zelfs zo erg dat ik ’s middags om 13:10u bedacht dat mijn les zo’n 10 minuten geleden begonnen was, en dat terwijl ik had bedacht vroeg aan te lopen.. Oeps! Echt totaal niets voor mij.. Ik heb echt geen idee hoe het komt dat ik hier zo veel chaotischer ben dan thuis (wat zit er in het eten hier??). Na de les maar een uurtje gaan schaatsen om even alle drukte om me heen te vergeten. Dat deed me wel goed want toen had ik weer nieuwe energie om er tegenaan te gaan.

Vol goede moed begon ik aan de woensdag. Helaas werd die goede moed al weer snel onderuit gehaald, letterlijk.. Wat is die douche glad zeg, auw! Gelukkig verliep de rest van de dag wel normaal, waardoor ik donderdag toch nog met ietwat positieve zin mijn eerste midterm kon gaan maken. Het resultaat: 87.5%, dus ik kan wel zeggen, goed werk Jesse!

De volgende ochtend stond weer een midterm op de planning. Die was ook goed gegaan (95.18%!! :D). Na mijn midterm was het snel tassen pakken en toen richting de bus naar Montreal voor het Thanksgiving weekend. De bus vertrok om 11:30u, en om 23:45 waren we eindelijk in ons hostel in Montreal. Die reis was langer dan mijn reis terug naar Nederland! Maar goed. Aangezien we nog geen avondeten hadden gehad, toen maar snel op zoek gegaan naar iets te eten. Helaas was er al veel dicht, waardoor Mac Donalds het culinaire hoogstandje van de dag werd. Ik ging maar voor mijn vaste menu, de kipnuggets met BBQ saus, die hier overigens wel wat anders smaakt dan thuis (minder zoet, meer smokey). Nog even een refill cola meegenomen want had nog geen drinken en het water uit de kraan is toch echt niet zo lekker.. Om 02:00u eindelijk gaan slapen, in een bed dat stiekem best wel heel lekker lag.

De volgende ochtend begon met een stadstour door Old Montreal, waar we vooral veel werden geattendeerd op de rivaliteit tussen de Engelsen en Fransen (Montreal/Québec is Frans, de rest van Canada is Engels, en dat heeft zo nu en dan voor de nodige botsingen gezorgd). Als er ergens een Frans-gebaseerd kunstwerk stond, kon je een aantal meter verderop een Engels kunstwerk vinden dat op een grappige manier het andere kunstwerk als het ware belachelijk maakte, en vice versa (voor de geïnteresseerden, Google bijvoorbeeld: ‘Montreal English pug and French poodle). Dat was wel grappig om te zien! Rond de middag begon het even flink te regenen dus toen maar snel op zoek gegaan naar een plek om te lunchen. Uiteindelijk bij een restaurant beland in Chinatown en daar lekker Chinees gegeten. Daarna nog een bezoekje gebracht aan de Basilique Notre-Dame, die er van binnen erg mooi uitzag! ’s Avonds in het hostel gekookt en vervolgens wilden we een avondje op stap. De barman dus maar gevraagd waar we het beste naartoe konden gaan. Eenmaal op de locatie die hij had voorgesteld aangekomen, bleek het een heavy metal bar te zijn, niet echt ons ding. Al zoekend naar een andere plek vielen onze ogen op een plaats aan de overkant van de straat. Daar maar een kijkje nemen dan. Toen we binnenkwamen bleek het echter een stripclub te zijn dus toen maar héél snel naar buiten gevlucht.. Na nog een stukje gelopen te hebben op zoek naar een leuke plek, hadden we uiteindelijk de moed maar opgegeven en waren we weer terug naar het hostel gegaan.

De volgende dag zijn we naar Mont Royal gegaan, waar je een heel mooi uitzicht heb over de hele stad Montreal. Na de nodige kiekjes geschoten te hebben van het uitzicht en van de eekhoorntjes, zijn we richting International Quarter gelopen om ergens te lunchen. Vervolgens wat boodschappen gedaan voor het diner (we misten onze veggies) en toen ’s avonds poging twee tot een avondje op stap gaan. Dit keer naar The Village, waar de regenboogvlaggen aan elke lantaarnpaal hingen te flapperen in de wind. Bij een karaokebar gezellig wat gedronken. Helaas maakte de langzame Franse ballads het wel moeilijk om wakker te blijven. Het hoogtepunt van de avond was toch echt het optreden van Shelby en Amiya met Ke$ha’s Tik Tok. Hierna snel terug richting de metro omdat we geen idee hadden hoe laat de laatste metro precies zou vertrekken.

Maandag was het Thanksgiving. Dat moest natuurlijk gevierd worden met heel veel lekker eten. Na een bezoekje gebracht te hebben aan de botanische tuinen en de eilanden van Montreal zijn we richting The Village gegaan om daar onze eerste echte poutine te eten (friet met jus en kaas). Na ongeveer een half bord naar binnen gewerkt te hebben, wist ik wel dat dit niet echt mijn ding was. Frietje speciaal is toch echt veel lekkerder! Na deze leerzame ervaring even teruggegaan naar het hostel om uit te buiken, om vervolgens een paar uur later weer uiteten te gaan voor het avondeten. Dit keer gingen we naar een Mexicaans restaurant, waar ik een heerlijke burrito chilli con carne op had met een zomerse Mojito. Na Thanksgiving zat iedereen zo vol dat we gezamenlijk maar hadden besloten om te gaan leven op soep en salades..

Dinsdag was het tijd om weer terug te keren naar Guelph. Dat betekende weer een lange reis terug. Dit keer gingen we met de trein. Dat was wel iets comfortabeler. Onderweg naar huis ook maar even wat voor de studie gedaan om de opgelopen schade (achterstand) te beperken. Midden in de nacht kwamen we aan op de campus. Tijdens het laatste stukje lopen terug naar onze flat toch maar een beetje opgelet om ons heen, om er zeker van te zijn dat er geen creepy clowns achter ons aan kwamen (er zijn er namelijk twee gespot hier op de campus in de afgelopen week..).

De volgende ochtend voelde ik me totaal niet fit. Het weer in Montreal (de ene dag lekker warm, de volgende dag winterachtig koud), heeft me de das omgedaan. Of misschien had ik die das om moeten doen.. Toen maar besloten om mijn snotterige lijfje klaar te stomen voor de dag met een lekker warme douche. Helaas deed de douche niet wat ik wilde en kreeg ik ijs- en ijskoud water. Grrr.. Heb ik weer! Snel maar weer er onderuit en een dikke trui aangetrokken de rest van de dag.

Ook de ochtend daarna werd ik weer snotterend wakker. Heb toen mijn wekker die ik om 6:45u had gezet maar mooi laten sluimeren tot 8:30u. Mijn eerste les was toch pas om 10:00u. Na die les boodschappen wezen doen; even wat thee, soep en bouillon ingeslagen. Vechten tegen de verkoudheid! ’s Avonds hadden we samen gegeten en vervolgens waren we wat wezen drinken bij Brass Taps, de campus bar, om Rhi’s verjaardag te vieren.

Inmiddels was daar alweer de vrijdag. De tijd vliegt echt voorbij (alhoewel ik niet kan wachten tot volgende week donderdag want dan komen Anne en Teun!). Tijdens de laatste les van de week, Cultural Aspects of Food, een presentatie over Japanese cuisine bijgewoond, waar we getrakteerd werden op heerlijke sushi! ’s Avonds met zijn allen een Mexicaans feestmaal gegeten, nogmaals voor Rhi’s verjaardag. De dag afgesloten met wat chocoladecake en toen kon het weekend beginnen.

Zaterdag zijn Janine en ik op pad geweest met Diana en Pete, mensen uit Canada die eigenlijk ook Nederlands zijn en die ik heb ontmoet afgelopen jaar toen ze bij opa en oma waren. We zijn wezen hiken in de omgeving van Hamilton. Prachtig uitzicht over de valley vol herfstkleuren, en ook nog bezoekjes gebracht aan wat watervallen. Heb vandaag ook maar weer bewezen dat ik heel goed ben in uitglijden en het riskeren van mijn leven.. Na het nuttigen van wat drinken en wat lekkers weer terug naar huis. Om de culinaire lijst van de afgelopen twee weken compleet te maken, maar besloten om vandaag lekker Nederlandse wortelstamp te maken. Daar hadden Janine en ik wel weer trek in!

Met nog wat midterms in het verschiet staat vandaag vooral in het teken van leren en nog meer leren. De conclusie van afgelopen twee weken is dat Food, Beverage en Cost Control best lastig is als je leven volgepland staat met leuke en lekkere dingen. Soms moeten we dat maar even slikken en er niet bij stilstaan als er weer eens een rib uit je lijf wordt getrokken. Uiteindelijk krijg je er wel leuke herinneringen voor terug, en dat is wat telt!

Jesse

1. Trudy Smits.:
    20 oktober 2016
    Hoi Jesse,
    weer een mooi verhaal, en wat een prachtige foto's hele mooie kleuren.
    De komende dagen lekker genieten met Anne en Teun.
    Maak daar ook maar mooie kiekjes van, leuk voor het thuisfront.
    Groetjes Trudy