Laatste weken en weer terug naar huis

25 december 2016 - Sint-Oedenrode, Nederland

Hoihoi! Ondertussen ben ik alweer een paar daagjes thuis, maar ik ben jullie nog steeds een update van de laatste twee weken in Canada verschuldigd. Daarom dat we dat nog maar eventjes snel doen voordat de kerst écht van start gaat.

In het een-na-laatste weekend hadden we alvast een kerstavond gehouden met zijn allen (goed excuus voor een laatste pizzaparty). De sneeuw bracht al een beetje de juiste sfeer, maar een kerstboom ontbrak nog. Gelukkig hadden we nog een pion in de woonkamer staan die een aantal weken geleden mee was gereisd met ons, en met wat creativiteit hadden we die omgetoverd tot een kerstboom (met een keukenspatel, aluminiumfolie en slingers kom je overal). Ook hadden we die avond nog gingerbread cookies versierd. Dat was alweer onze laatste zaterdag samen..

Doordeweeks hadden we nog een aantal keer samen gegeten of gezellig wat gedronken (warme chocomel gemaakt van Nutella die op moest), maar verder zijn we er niet meer echt op uit getrokken. Iedereen had namelijk zijn examens verspreid over die week. Gelukkig hoefde ik deze week geen boodschappen meer te doen (yes, niet meer dat hele eind lopen!), want ik moest zorgen dat mijn voorraadje op ging. Dit betekende wel dat ik soms wat rare combinaties had met eten (spaghetti met vissticks en pesto bijvoorbeeld), maar dat maakte mij niet echt uit en soms smaakte het toch verassend oké. Ook kregen we deze week pancakes, omdat we de wedstrijd voor schoonste gang gewonnen hadden.

Op vrijdagavond had ik mijn laatste examen. De rest was al eerder klaar met de examens, en werden dus al op donderdag of vrijdag uit hun kamer gekickt, waardoor het vanaf de vrijdagmiddag dus el héél stil was in de gang.. Dat was wel even lastig, want toen had ik niemand om eventjes tegenaan te kletsen. Toen besefte ik ook pas echt dat het avontuur eigenlijk al zowat voorbij was.. De concentratie zakte vrij ver weg, maar gelukkig ging ook het laatste examen nog goed. Toen ik daar van terugkwam, had ik de koekjes erbij gepakt en de muziek opgezet, en toen was het pakken maar! Een paar uurtjes later stond de bagage klaar, en kon ik dus voor een laatste keer gaan slapen op mijn ‘houten plank’. Echter, lekker geslapen had ik niet, ik kon niet echt in slaap komen dus uiteindelijk had ik maar een uurtje of 4 geslapen..

De volgende ochtend vroeg opgestaan om de gang leeg te maken (koelkast legen (wel de appels vergeten er uit te halen…), vuilnis weggooien, etc.) en toen ik mijn bagage naar beneden had gebracht, kon ik gaan uitchecken. Toen was het nog eventjes wachten op de taxi, en daarna was ik op weg naar de rest die al in Toronto zat voor het laatste weekend (behalve Amiya, die was nu naar familie toe). Iets meer dan een uur later kwam ik aan in het hostel, waar de rest nog in pyjama zat. Eventjes wachten dus nog. Daarna waren we wezen brunchen in een restaurantje vlakbij het hostel, en vanuit daar waren we doorgelopen naar Chinatown en Kensington Market. Toen was het tijd om Ciara te gaan uitzwaaien, die vertrok zaterdagmiddag naar huis. Met zijn drieën (Shelby, ik en Janine) gingen we toen maar boodschappen doen voor het avondeten, en verder hebben we die dag niet erg veel meer gedaan.

Zondagochtend zijn we de dag weer begonnen in hetzelfde restaurantje als de dag ervoor, omdat het ons wel goed was bevallen. Daarna waren we naar het Eaton Centre gegaan om wat te winkelen, en vervolgens zijn we wezen schaatsen op Nathan Phillips Square. Shelby durfde helaas niet dus toen gingen Janine en ik maar samen. De huurschaatsen waren wel heel erg bot, dus het op het ijs stappen ging niet zo heel erg soepel.. (bewijsmateriaal is te vinden bij de video’s). Wel erg leuk dat we geschaatst hadden, zo heb ik weer wat van mijn ‘bucketlist’ af kunnen strepen! Toen we uitgeschaatst waren zijn we richting de bioscoop gegaan, waar we Moana, de nieuwe Disneyfilm, hadden gezien. Na de film zijn we als afsluiter van het weekend wezen uiteten bij Jack Astor’s, waar ik nog een lekkere steak op had. Vervolgens terug naar het hostel, want het was tijd voor Shelby om te vertrekken (die ging een lange vlucht terug naar Australië tegemoet..). Daarna waren alleen Janine en ik, de twee Nederlanders, nog over. ’s Avonds onze koffers weer ingepakt en de volgende ochtend vertrokken ook wij.

Het zonnetje scheen toen de Uber ons kwam ophalen, en dat samen met de sneeuw was een mooie laatste blik op Toronto. Eenmaal op het vliegveld hadden we nog even samen wat gedronken, en daarna moest Janine door de douane. Vervolgens was ik nog in mijn eentje over, dus ging ik maar eens op zoek naar de andere terminal, waar ik met de trein heen moest. Dat had ik gelukkig zo gevonden, maar toen ik in de terminal aankwam, was het eventjes een beetje onduidelijk waar ik heen moest. Het bleek dat ik gewoon nog even moest wachten, omdat ik nog te vroeg was voor informatie over mijn vlucht (ik vloog ’s avonds pas). Na een aantal uur wachten (de uren had ik gedood met het lezen van een boek) kon ik dan eindelijk gaan inchecken, mijn bagage afgeven, en door de douane. Daarna was ik wat wezen avondeten en had ik even bij de winkeltjes rondgesnuffeld, en toen was het tijd om naar mijn vliegtuig te gaan om te boarden. Mijn eerste vlucht duurde 4 ½ uur, en het zag er naar uit dat we geen vertraging zouden hebben, aangezien we op tijd in het vliegtuig zaten, maar toen iedereen eenmaal zat, bleek het dat ze nog niet klaar waren met de koffers inladen, dus uiteindelijk hebben we nog een uur op de grond staan wachten.. Dit betekende dat mijn tussenstop nu maar een halfuur was in plaats van een uur, maar gelukkig was dit voor iedereen die een tussenstop had al doorgegeven, en dus zouden de vliegtuigen sowieso wachten. De tweede vlucht duurde nog 3 uur, en toen stond ik weer op Nederlandse bodem. Daar was het nog eventjes wachten op de koffers, en daarna kon ik door de deuren om daar papa, mama, en Anne te zien. Ze stonden me al op te wachten met een ballon en een bloemetje, dat was erg lief. Vervolgens waren we wat wezen eten, want honger hadden we wel een beetje. Toch kreeg ik niet veel weg omdat ik een beetje buikpijn had, maar poffertjes dat ging wel lukken! Vervolgens gingen we op weg naar huis, waar ik snel de katten kon knuffelen, maar daarna moest ik snel in de douche omdat we die avond naar het afscheid van mijn oom bij de Mars zouden gaan. Vanuit daar waren we doorgereden naar opa en oma, waar we frietjes hadden gegeten en natuurlijk omasoep! Ook Maaike, mijn nicht, was ondertussen aangeschoven. ’s Avonds weer voor het eerst écht thuis, waar ik mijn nieuwe slaapkamer kon bekijken. Die was érg mooi, precies goed!! Die avond heerlijk geslapen in een lekker zacht bed.

Nu zijn we ondertussen een aantal daagjes verder. Met de jetlag valt het allemaal wel mee, het is alleen ’s ochtend nog een beetje lastig om wakker te worden. Deze week ook weer mee wezen trainen, en dit weekend staat in het teken van kerst vieren met familie! Mijn avontuur in Canada is nu écht voorbij. Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad, en had het voor geen goud willen missen. Het is fijn om weer thuis te zijn, maar het lijkt op dit moment helemaal niet dat ik 4 maanden ben weggeweest, alles gaat weer gewoon zijn gangetje! Alles is (gelukkig) allemaal vrijwel hetzelfde gebleven, alleen ik ben wel een gave ervaring rijker! Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en de leuke reacties die ik er op heb gehad, en ik hoop dat ik jullie goed genoeg op de hoogte heb kunnen houden van mijn avonturen. Wie weet tot de volgende blog!

Fijne feestdagen allemaal! :)

Jesse

1. Anne:
    25 december 2016
    Jaa zusje! Je bent er weer!!! Jammer dat dit je laatste blog is want die las ik altijd met veel plezier. Op naar een volgend avontuur zou ik zeggen!