Alweer op de helft..

30 oktober 2016 - Guelph, Canada

Ondertussen zijn we alweer twee weken verder en is het nog steeds midterm tijd voor mij. Naast de drukte van al het leren en de opdrachten die ik moet maken toch nog tijd over voor leuke dingen natuurlijk. Er was vooral één ding waar ik heel erg naar uitkeek. Na het hiken op zaterdag was het nog maar een paar daagjes wachten totdat Anne en Teun zouden komen. Die daagjes duurden me ietwat lang, maar donderdags was het gelukkig zo ver! Rond half 6 kreeg ik een appje dat ze op de parkeerplaats waren, dus toen maar snel er naartoe gegaan! Anne had wat spulletjes voor me meegebracht, waaronder mijn winterjas die ik nu goed kan gebruiken (zie later in het verhaal) en nog wat lekkere Nederlandse dingetjes zoals speculaas en Sinterklaas snoepgoed, lekker! ’s Avonds zijn we wezen uiteten bij The Works in Guelph, het restaurant waar ik in mijn eerste week hier ook gegeten had. Dat was wel weer raar, toen besefte ik pas dat dat alweer twee maanden geleden was.. Na het eten zijn we nog even langs de supermarkt gereden, want ik moest er natuurlijk wel even goed gebruik van maken dat ze een auto gehuurd hadden, hoefde ik mijn boodschappen tenminste een keer niet lopend naar huis te brengen.

De volgende ochtend moest ik nog gewoon naar de les, dus gingen Anne en Teun zelf maar een dagje op pad, bezoekje naar Niagara Falls it was. Rond het avondeten waren ze weer terug en hebben Anne en ik samen gekookt voor ons en nog wat van de mensen hier, om vervolgens met zijn allen naar een ijshockeywedstrijd te gaan van de Guelph Storms. Ik moet toegeven, ook al stinken de ijshockeyers thuis altijd vreselijk als we de kleedkamer voorbijlopen, het is toch wel een leuke sport om te zien. Het spel gaat continu door en er valt altijd wel iets te zien. Zelfs in de tussenpauzes houdt het entertainment niet op. Hierbij moet je dan denken aan bijvoorbeeld een Dodge Ram die eventjes een rondje over het ijs komt rijden, of een skelterwedstrijd op het ijs (zie de bijbehorende filmpjes in het video album). Erg leuk! Het is de traditie dat bezoekers free chicken wings kunnen krijgen als de Storms 5 goals maken. Hadden wij geluk dat we gewonnen hadden met 5-2! Echter nog steeds niet die wings gehaald.. Na de wedstrijd zijn we nog even met zijn allen (ik, Anne, Teun, Janine, Ciara, Mathias, Rennie) wat wezen drinken in de Irish pub. Daarna waren Anne en Teun best moe door het tijdsverschil, dus zijn ze snel terug gegaan naar hun hotel om te gaan slapen. Wij zijn toen nog eventjes naar een andere bar geweest.

Na een ietwat korte nacht moest ik weer vroeg uit de veren, want vandaag ging ik op pad met Anne en Teun. Na een heerlijk ontbijtje downtown Guelph hebben we een rondje Guelph gedaan (inclusief de Nederlandse Toko) zodat ze konden zien waar ik precies zat, en daarna zijn we met de auto vertrokken richting Toronto. Toen we rond 14u in ons hotel aankwamen, hebben we even onze spullen naar de kamer gebracht en vervolgens zijn we de auto weg wezen brengen. Vanuit daar een beetje rondgelopen in het entertainment district van Toronto, op straat een hotdog meegepakt en toen ergens een restaurantje gaan zoeken. Na een heerlijke steak met een gepofte aardappel was het tijd om naar het Air Canada Centre te lopen voor het concert van Sia (yes, daar keek ik naar uit!!). Eenmaal daar moesten we iets langer wachten dan eigenlijk de bedoeling was, en toen we binnenkwamen konden we nog even gratis genieten van wat extra muziek (de soundcheck was nog bezig), maar daarna ging de ingang naar de tribune open en konden we naar onze plaatsen. Miguel was het voorprogramma. Wij kenden deze zanger eigenlijk niet echt, dus alle liedjes waren onbekend voor ons. Na het voorprogramma was het tijd voor Sia. Het was erg mooi! Ze zingt goed live, en de dansers deden het ook heel goed! Ik vond het echt een “piece of art”. Super! Daarbij ook nog dat ze bijna al mijn favoriete liedjes van haar zong, dus dat was al helemaal perfect! Als afsluiting lieten ze nog een filmpje zien, waarin we Sia zagen zonder pruik, iets wat niemand echt verwachtte en ik had dus in eerste instantie ook niet in de gaten dat zij het was, leuke verrassing. Na het concert moesten we een halfuurtje terug lopen naar ons hotel. Daar even een planning gemaakt voor de volgende dag en toen maar snel gaan slapen in mijn heerlijk zachte tweepersoonsbed met 4 kussens.

Ook de volgende ochtend weer redelijk vroeg opgestaan. Na een ontbijtje in het hotel moesten we snel gaan beginnen aan onze planning, wilden we alles halen binnen de tijd. Als eerste gingen we naar de CN Tower. Expres via Church Street/Wellington Street gelopen, omdat daar een gebouw stond dat ik graag wilde zien en op de foto wilde zetten. Eenmaal bij de CN Tower was er een of andere charity run bezig, maar gelukkig konden we toch naar boven. Daar genoten van een mooi uitzicht over heel Toronto. Vervolgens naar de Toronto Islands met een boottour om Toronto vanaf de andere kant te kunnen zien en een mooie foto te kunnen maken van de skyline. Ook nog wat leuke feitjes geleerd, bijvoorbeeld dat er dus 15 eilandjes zijn (waarvan één vliegveld), en dat het entertainment district vroeger op een van de eilandjes gevestigd was. Een uur later stonden we weer op het vaste land en was het tijd om eventjes wat te gaan eten. Vervolgens snel door naar het aquarium en daarna te voet naar Kensington Market, Chinatown en Little Italy, waar we toen in een echt Italiaans restaurant gegeten hadden. De chef was een oud vrouwtje, zo schattig. Ze kwam me vol trots vertellen waar in Italië ze vandaan kwam en dat ze het zo miste daar. Na het eten zaten we wel heel vol en merkten we opeens ook hoe moe we waren; we hadden ook best veel gelopen. Toen maar besloten om op de terugweg een stukje de tram te pakken. Vervolgens een bezoekje gebracht aan Nathan Phillips Square, waar het TORONTO kunstwerk staat. Daarna even wat gedronken in een sportcafé, en toen via de regenboogwijk in Church Street teruggelopen richting ons hotel. Toen snel voetjes omhoog en naar dromenland.

Maandag had ik les om half 3, wat dus betekende dat ik eigenlijk rond 11u de trein terug zou moeten pakken. Uiteindelijk toch maar besloten om Anne en Teun nog een middagje te joinen en dus mijn les te skippen. Vandaag stond het Royal Ontario Museum op de planning. Wat ik het leuke vond aan dit museum is dat ze veel verschillende dingen tentoonstelden, dus niet alleen schilderijen of maar één cultuur. Ze hadden alles van de Natives uit Canada tot aan de hedendaagse Canadese cultuur, Egyptische dingen, Europese dingen, Chinese dingen, dino’s, andere dieren, en, mijn favoriet, een afdeling vol mineralen. Dat was erg mooi! Na een aantal uur in het museum rondgelopen te hebben, hadden we het wel een beetje gezien en zijn we nog wat gaan lunchen in het restaurant van het museum. Vervolgens langs de winkels om nieuwe laarsjes te kopen voor mij in de winter. Daarna moest ik toch echt terug richting Guelph, dus mijn koffer opgehaald in het hotel en toen naar het station. Nog even wachten en toen moesten we toch écht afscheid nemen, inclusief wat traantjes bij mij en Anne. Dat was niet leuk.. Gelukkig zie ik ze over twee maandjes weer! Na een uurtje dagdromen in de trein over hoe lekker dat kerstmaal wel niet zal zijn in december met mijn familie stond ik weer op het station van Guelph. Daar moest ik even de goede bus zoeken, maar uiteindelijk had ik ‘m gevonden en kon ik terug richting mijn kamertje. Daar snel mijn spullen op gaan ruimen, kom ik ineens een klein notitiebriefje tegen van Anne. Had ze dus stiekem in mijn tas gedaan, wat lief!

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, had ik een heel dubbel gevoel. Vandaag was de dag dat ik écht op de helft was van mijn avontuur hier in Canada. Aan de ene kant ben ik daar blij mee, maar tegelijkertijd is dat ook wel heel jammer omdat het wel echt leuk is hier. Het was nu alleen even een beetje zwaar, omdat ik me nu weer hetzelfde voelde als toen ik hier net aankwam: heimwee, en denkende dat ik het niet vol zou gaan houden.

De rest van de week ook wel een beetje last van heimwee gehad. Gelukkig heb ik een druk schema, dus had ik niet al te veel tijd om er bij stil te staan. Op dinsdagavond Amiya’s verjaardag gevierd met Pizza Pizza, sangria en cake. Rond 19:30 vlogen Anne en Teun naar huis (die waren nog een dagje langer in Toronto dan ik), en toen werd ik wel weer even verdrietig, omdat ze nu écht weg waren. Toen maar even wat tijd voor mezelf genomen en besloten niet mee downtown te gaan.

Woensdagochtend was ik vrij. Toen even hard aan school gewerkt om de achterstand weer een beetje in te halen, en ook nog even geskypet met papa en mama. De kat wilde niet, helaas.. Vervolgens naar mijn les, waar ik er achter kwam dat ik maandag toch wel wat belangrijke informatie had gemist.. Na wat rondvragen was ik gelukkig weer helemaal op de hoogte! Toen wezen eten op de campus, en toen even naar de boekenwinkel om een nieuwe journal te kopen; mijn eerste is namelijk al bijna volgeschreven. Bij de kassa stond een grabbelton met snoepjes met daarop verschillende kortingspercentages. Ik had nog mooi 25% korting gegrabbeld! Daarna door naar pumpkin carving met de internationale studenten. Ze hadden nog wat échte Halloween snacks voor ons: blood punch, koekjes die leken op afgezaagde vingers, hersensnoepjes, enzovoort. Ook hadden we de prijs van beste/mooiste pompoen gewonnen! Was dus weer een succesvolle avond. Volgens mij hebben we als groepje hier tot nu toe nog zowat alles gewonnen wat we konden winnen haha.. Na deze activiteit moest ik nog naar mijn avondles, en daarna door de kou naar huis. Het begint ineens echt veel kouder te worden; vorige week woensdag liep ik nog in een T-shirt met korte mouwen, nu een week later ben ik erg blij met mijn winterjas!

De donderdag begon niet echt heel speciaal, gewoon les. Ik had vandaag voor het eerst mijn nieuwe schoenen aangetrokken, en ze liepen goed! Wel meteen al een beetje beschadigd, wat ben ik toch onhandig af en toe.. Thuis na de les weer meteen aan de slag met al mijn schoolwerk. Soms zou ik willen dat ik wat minder perfectionistisch was zodat goed ook gewoon goed was en ik dus veel meer vrije tijd overhield.. Een van mijn goals hier was om dat te bereiken, maar dat is me tot nu toe helaas nog niet zo goed gelukt.. Achja, nog twee maanden om er aan te werken. Wel ironisch, dat ik mezelf wil perfectioneren in het niet perfectionistisch zijn, misschien is dat wel de reden dat het niet lukt.. Oké, terug naar de update. Op mijn kamertje was ik hard aan het werken aan een van mijn opdrachten, toen ik ineens wat enthousiaste mensen op de gang hoorde. Bleek het dus te sneeuwen! Shelby, die uit Australië komt, had dat nog nooit gezien, dus die vond dat natuurlijk wel erg leuk en was dus snel naar buiten gegaan. Het was nog niet echt veel sneeuw en het bleef ook nog niet liggen, maar ik heb dus toch al wel sneeuw gezien hier! De winter komt er aan hoor! De Canadezen hebben waarschijnlijk dus toch gelijk dat de winter dit jaar extreem vroeg komt (I don’t mind though, wil ik wel eens meemaken). ’s Avonds rond half 9 klopte Janine op de deur en hebben we tot half 12 nog gekletst.

Vrijdags begon ook weer gewoon met lessen, maar ’s avonds gingen we Halloween vieren. Eerst avondeten gegeten bij Ciara, toen naar Shelby voor de schmink. Ik ging deze avond door het leven als Day of the Dead (tot zo ver dus het levende deel van door het leven gaan..). Toen we bij het huisfeest aankwamen, had ik zo iets van, “waar zijn we nu weer terechtgekomen?” maar lang zijn we er toch niet geweest. Rond middernacht waren we al weer thuis; de avond liep een beetje anders dan we gedacht hadden. Eigenlijk vond ik het ook niet zo erg dat we redelijk op tijd thuis waren, ik keek namelijk al uit naar mijn bedje! Had al een paar dagen een beetje last van hoofdpijn en was vandaag dus ook een beetje moe.

Gisteren stond er ook weer een Halloween-gerelateerde activiteit op de planning, namelijk de Pumpkin Patch. We hadden bedacht om rond 14u te gaan, maar toen we daar kwamen bleek dus dat de bussen terug maar tot 15u gingen, dus uiteindelijk zijn we er niet super lang geweest. Wel een maisdoolhof uitgelopen en een taart gekocht voor bij het avondeten. Eenmaal thuis was iedereen best moe dus is iedereen eventjes een middagdutje gaan doen. Die tijd heb ik toen even nuttig besteed door mijn blog te schrijven, aangezien dat toch iets is wat ik graag doe en wat me ook redelijk makkelijk af gaat zonder al te hard na te hoeven denken. Dit was dus mijn versie van een ontspannende middag.

Wat er morgen en de rest van de week nog iets op de planning staat, dat weet ik nog niet echt. In ieder geval nog een aantal midterms en due dates, dus het zal weer redelijk druk zijn. Jullie horen het wel weer in de volgende update!

Jesse

P.S. Hebben jullie Nederlanders je klok verzet? Daar doen ze hier in Ontario nu nog niet aan, dus nu is het tijdsverschil eventjes nog maar 5 uur! :)

P.P.S. Neem ook eens een kijkje bij mijn foto's en video's!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marlies:
    30 oktober 2016
    Goh, wat vliegt de tijd....al over de helft....kan je dus nu gaan aftellen. Maar geniet nog van je tijd daar...heel veel plezier en laat t perfectionisme maar mooi daar voordat je naar huis komt ......succes
  2. Yvette:
    30 oktober 2016
    Wat fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt gehad met Anne en Teun. En alweer over de helft wat gaat het toch snel. Een tijd die je nooit meer vergeet.. geniet van de winter en al het leuks daar een succes met je toetsen... liefs Yvette je buuf...
  3. Anne:
    31 oktober 2016
    Nou Zussie, dat heb je weer helemaal top opgeschreven! Geniet van de komende weekjes, want voor je het weet zit je weer aan een kerst-maaltijd thuis... xx
  4. Trudy Smits.:
    1 november 2016
    Hoi Jesse,
    Fijn dat je het leuk hebt gehad met je zus en Teun.Was de speculaas lekker?
    Weer een mooi verhaal en ook de foto"s, zo krijg ik een idee hoe het daar is.
    En voor jou is het straks een geweldige herinnering.
    Groetjes Trudy